مدل های کسب وکار الکترونیکی، انواع آنها و اجزای تشکیل دهنده ی آنها

مدل های کسب و کار الکترونیکی ، انواع و اجزای تشکیل دهنده ی آنها

در سال های اخیر شاهد افزایش رقابت در کسب و کار های مختلف بوده ایم. توسعه اینترنت و مزایای حاصل از آن باعث شده است که بسیاری از شرکت ها به این سمت حرکت کنند تا از بستر اینترنت برای توسعه کسب و کار خود استفاده کند. در این راستا مدل های کسب و کار الکترونیکی در تجارت الکترونیک به وجود آمده است.

مدل های کسب و کار الکترونیکی، انواع و اجزای تشکیل دهنده ی آنها

نقطه ی شروع راه اندازی هر کسب وکار این است که تمامی ذی نفعان درک درست و مشترکی از مدل کسب و کار مربوطه داشته باشند. از این رو نیاز به مدلی است که همه آن را درک کنند و بتوانند آن را توصیف و درمورد آن بحث کنند. این مفهوم باید ساده ، مناسب و قابل فهم باشد البته این سادگی نباید به حدی باشد که پیچیدگی های عملکرد شرکت را بسیار سطحی و ساده نشان دهد.

انتخاب مدل مناسب برای کسب و کار چالشی بزرگ است که همواره شرکت ها با آن مواجه هستند. در ادامه انواع مدل های کسب و کار الکترونیکی شرح داده شده است که شما میتوانید با در نظر گرفتن ذی نفعان خود، بهترین مدل کسب و کار الکترونیکی را برای تجارت الکترونیک خود انتخاب کنید.

مدل کسب و کار چیست؟

مدل کسب و کار، منطق شرکت را در چگونگی خلق، ارائه و کسب ارزش توصیف می کند. مفهوم مدل کسب و کار زبان مشترکی برای توصیف کسب و کار و خلق استراتژی های آن است.

هر مدل کسب و کار را میتوان از طریق نه جزء سازنده ی اساسی تشریح کرد. این نه جزء چهار حیطه اساسی یک کسب و کار را تشریح میکنند: مشتریان، ارزش پیشنهادی، زیرساخت و پایداری مالی. در واقع هر مدل کسب و کار یک چهارچوبی ارائه می دهد تا بتوان با استفاده از آن استراتژی های پیش بینی شده برای کسب و کار را پیاده سازی کرد.

9 جزء سازنده مدل های کسب و کار:

بخش های مشتری( Customer Segments):

مدل های کسب و کار الکترونیکی ،انواع آنها و اجزا،مشتریان

هر سازمان به یک یا چند بخش از مشتریان خدمت می کند.

ارزش های پیشنهادی(Value Propositions):

مدل های کسب و کار الکترونیکی، انواع و اجزای تشکیل دهنده ی آنها،ارزش

سازمان به دنبال حل مشکلات مشتری و برآوردن نیازهای او از طریق ارزش های پیشنهادی است .

کانال ها (Channels):

مدل های کسب و کار الکترونیکی، انواع و اجزای تشکیل دهنده ی آنها،راه های ارتباطی

ارزش های پیشنهادی از طریق کانال های ارتباطی توزیع و فروش به مشتریان ارائه می شود.

ارتباط با مشتری(Customer Relationships):

مدل های کسب و کار الکترونیکی، انواع و اجزای تشکیل دهنده ی آنها،ارتباط با مشتریان

با هریک از بخش های مشتریان روابطی ایجاد شده و این روابط حفظ می شود.

جریان های درآمدی(Revenue Streams):

مدل های کسب و کار الکترونیکی، انواع و اجزای تشکیل دهنده ی آنها،درآمد

ارزش های پیشنهادی که به گونه ای موفقیت آمیز به مشتریان ارائه می شوند، منجر به جریان های درآمدی می شوند.

منابع کلیدی(Key Resources):

مدل های کسب و کار الکترونیکی، انواع و اجزای تشکیل دهنده ی آنها،منابع کلیدی

عبارتند از دارایی های مورد نیاز برای ارائه اجزایی که پیش تر توصیه شدند.

فعالیت های کلیدی(Key Activities):

مدل های کسب و کار الکترونیکی، انواع و اجزای تشکیل دهنده ی آنها،فعالیت

عبارتند از فعالیت های مورد نیاز برای ارائه اجزایی که پیش تر توصیف شدند.

مشارکت های کلیدی(Key Partnerships):

مدل های کسب و کار الکترونیکی، انواع و اجزای تشکیل دهنده ی آنها،مشارکت

برخی فعالیت ها برون سپاری می شوند و برخی منابع از خارج از سازمان کسب می شوند.

ساختار هزینه(Cost Structures):

مدل های کسب و کار الکترونیکی، انواع و اجزای تشکیل دهنده ی آنها،بودجه

عناصر مدل کسب و کار منجر به ایجاد ساختار هزینه می شوند.

مدل های کسب و کار الکترونیکی:

مدل فریمیوم (freemium)

این مدل مرکب از دو کلمه ی free و premium است. در این مدل از مدل های کسب و کار الکترونیکی، محصول یا خدمت اصلی به طور رایگان ارائه می شود و درآمد از طریق ارائه محصولات یا خدمات premium مرتبط با محصول اصلی به دست می آید. در واقع در این مدل نیاز اصلی مشتری به طور رایگان ارائه می شود اما یکسری خدمات و محصولات جانبی طراحی شده است که مشتریان می توانند با خریداری آنها، تجربه ی استفاده از محصول یا خدمت مورد نیازشان را جذاب تر کنند.

مدل وابسته (affiliate)

در این مدل از مدل های کسب و کار الکترونیکی، لینک های ارتباط دهنده سایر کسب و کار ها را در سایت خود قرار می دهیم. با این کار افراد به سمت وبسایت موردنظر هدایت می شود و اگر خریدی صورت گیرد، سایت هدایت کننده به درآمد می رسد.

مدل تبلیغات (advertising)

در این مدل از مدل های کسب و کار الکترونیکی به سایر افراد اجازه داده می شود که در سایت شرکت، تبلیغاتی از محصولات و خدمات خود قرار دهند و آن را جزء خدمات شرکت معرفی کنند. کسب درآمد از این طریق بسیار رایج است.

مدل اشتراک (subscription)

در این مدل کسب و کار الکترونیکی به جای اینکه استفاده از محصولات و خدمات تک پرداخت باشد، بر اساس یک اشتراک، پرداخت های دوره ای این امکان را می دهند که استفاده از محصولات و خدمات شرکت برای دوره ای خاص ممکن شود.این مدل در وفادارسازی مشتری بسیار موثر است.

مدل حق امتیاز( franchise)

در این مدل اگر برند شما شناخته شده و معروف باشد، این امکان برای شما وجود داد که تحت قراردادهایی برای مدت خاص حق استفاده از نام تجاری، محصولات و فرایندهای خود را به کسب وکار دیگری بدهید.

 

شبکه های اجتماعی بنیان طراحان ایده :

تلگرام : https://t.me/btisco_ir
اینستاگرام : https://www.instagram.com/btisco_ir

مطالب مرتبط : 

سئو سایت چیست و چه اهمیتی دارد؟